Søndagssplitten – En gjennomgang av Montblancs Writer’s Edition

Av: Anders Kristiansen

Siden jeg begynte å skrive her på Blekkflekken har jeg hatt lyst til å skrive et innlegg hvor jeg går gjennom alle pennene i Montblancs Writer’s Edition-serie. Jeg har hele tiden visst at det ville bli et veldig langt innlegg, så jeg har utsatt det ganske lenge, men jeg bestemte meg for å legge det ut nå før sommeren. Søndagssplitten tar sommerferie nå i juli, men vil være tilbake med nye innlegg i august.

Siden Montblanc lanserte sin Writer’s Edition Hemingway-penn i 1992, har de kommet med en ny penn inspirert av en kjent forfatter hvert år. Det gjør denne serien trolig til den lengstlevende limited-edition-serien vi har i fyllepennverdenen. Og for en serie! De fleste andre som kommer med nye limited-edition-penner årlig baserer seg gjerne på den samme modellen, men i nye farger eller forskjellig dekor fra år til år. Se for eksempel Visconti Homo Sapiens, Lamy Safari eller Aurora 888. Montblanc derimot, velger å starte helt på nytt med designet hvert eneste år. Ja, i noen tilfeller er pennene basert på eksisterende eller historiske modeller, men i utgangspunktet består Writer’s Edition-serien nå av 27 vidt forskjellige penner.

Dette er yndede samleobjekter for de som liker sånt. Det er stort sett produsert mellom ti og tjue tusen eksemplarer av hver penn, så de er heller ikke vanskelig å finne. De fleste av dem ligger til enhver tid ute på eBay. Utfordringen for samlere er nok heller prisen, ettersom dette er forholdsvis kostbare penner. De fleste av dem vil koste deg mellom ti og tjue tusen norske kroner på eBay. Hvis du kjøper dem når de blir lansert vil du også måtte betale rundt tjue tusen norske kroner. En komplett samling vil med andre ord fort koste noen hundre tusen, og vil nok for de fleste som prøver det være et ganske langsiktig prosjekt.

Writer’s Edition-pennene er veldig populære, og det er det god grunn til. Hver og en av dem har fantastiske design, og er proppfulle av subtile detaljer som på forskjellige måter hinter til forfatternes liv eller tekstene de skrev. Jeg liker hvordan Montblanc har klart å fange essensen av forfatterne i disse pennene.

Montblanc blir ofte sett på som et litt overpriset merke, men med tanke på hva man får for prisen er det faktisk ikke så ille. Splittene til Montblanc er kjent for å være veldig gode, og man kan stole på at dette er penner som både skriver fantastisk, og ser fantastiske ut.

Jeg tenkte å skrive noen ord om hver av pennene i Writer’s Edition-serien. Jeg lenker også til informasjon om pennene på Montblancs egne nettsider. Der står alt av tekniske spesifikasjoner, så det jeg skriver her om hver enkelt penn er mitt eget inntrykk av den, og hva jeg synes gjør den spesiell. Alle bildene er hentet fra montblanc.com.

Jeg har ikke lagt ut noen drømmepenner her på en stund nå, men her kommer altså 27 drømmepenner som perler på en snor:

Ernest Hemingway (1992)

MB Hemingway_montblanc_com

Den første, og kanskje mest ikoniske penna i Writer’s Edition-serien. Den satte en utrolig høy standard for denne serien. Montblanc hentet inspirasjon fra 1930-tallet, som var det tiåret hvor Hemingway for alvor begynte å slå gjennom som forfatter. De baserte penna på sin egen 139-modell, som var populær på trettitallet, og de mørkebrune og rød-oransje fargene på penna leder også assosiasjonene tilbake til populære hardgummi-penner fra tjue- og trettitallet (Parker Big Red var vel en av de første pennene som kom i disse fargene, og ble kopiert av utallige andre produsenter i årene som fulgte).

I forhold til en del av de nyere pennene i Writer’s Edition-serien, har Hemingway et forholdsvis enkelt og ukomplisert design, men det er så utrolig stilrent og elegant gjort, at penna har blitt et must for veldig mange samlere. Dette er også en av WE-pennene som koster mest hvis man skal kjøpe den, og prisene på eBay varierer fra ca 18.000 til over 30.000 norske kroner.

Les mer om Montblanc Hemingway her.

Agatha Christie (1993)

MB Christie_montblanc_com

Montblanc fulgte opp Hemingway-penna med Agatha Christie. I likhet med Hemingway er denne penna populær blant samlere. Den er til forveksling lik Montblanc #35, som kom på tjuetallet.

Det mest iøynefallende med denne penna er klipsen, som er formet som en slange. Den er laget i sølv, med øyne av rubiner, og skal symbolisere den snikende spenningen i Christies romaner. Klips som dette var populære på 20-tallet, og man kunne kjøpe dem som “ekstrautstyr” og sette på penna si for å sprite den opp litt.

Les mer om Montblanc Christie her.

Oscar Wilde (1994)

MB Wilde_montblanc_com

Denne penna har en klassisk fasong, men materialet i pennekroppen er ganske unikt, og ser nesten ut som tigerstriper. Også verdt å merke seg er toppen på hetta, hvor det hvite Montblanc-emblemet er så overvokst at det nesten er på grensa til det vulgære. På mange måter er nok det passende med tanke på hvem penna er inspirert av.

Les mer om Montblanc Wilde her.

Voltaire (1995)

MB Voltaire_montblanc_com

Voltaire framstår som en av de mer anonyme pennene i denne serien. Den har jevnt over et enkelt, men elegant design, aksentuert av en spektakulær hette med en gravert gullkrone på toppen og et forholdsvis solid bånd med motiver som skal lede tankene tilbake til Voltaires tid.

Les mer om Montblanc Voltaire her. 

Alexandre Dumas (1996)

MB Dumas_montblanc_com

Dette er den eneste WE-penna jeg har personlig erfaring med. Jeg vant en auksjon tidligere i sommer, og endte opp med et sett med en Dumas-fyllepenn og to kulepenner. I likhet med Hemingway er den basert på Montblanc 139, men den er langt mer utsmykket enn Hemingway-penna.

Tre graverte gullsøyler går langs siden på penna, og symboliserer de tre musketerene. Klipsen har også en kårde på seg, som et stikk (pun intended) til en av de mest populære romanene Dumas skrev.

Den første versjonen av denne penna som ble sendt ut på markedet hadde signaturen til Dumas’ far på hetta. Da feilen ble oppdaget tilbakekalte Montblanc pennene og rettet opp feilen, men pennene med feil signatur har blitt yndede mål for samlere, og går stort sett til en høyere pris på eBay enn pennene med korrekt signatur.

Les mer om Montblanc Dumas her.

Fyodor Dostoevsky (1997)

MB Dostoevsky_montblanc_com

Hetta på Dostoevksy-penna har en klips med en blå stein innsatt ytterst på tuppen, og den har to prominente bånd med inngraveringer som er inspirert av ornamentikk fra det russiske imperiet. De samme inngraveringene finner man langs hele den svarte pennekroppen også.

Les mer om Montblanc Dostoevksy her.

Edgar Allan Poe (1998)

MB Poe_montblanc_com

Denne penna har en veldig lang toppskrue, og rett nedenfor den kommer et kraftig klipsbånd som er dekorert med viktoriansk ornamentikk. Penna i seg selv består av marmorert blå resin, hvilket gir den et mystisk preg som passer godt til forfatteren. Splitten har en ravn på seg, inspirert av det kjente diktet “The Raven”.

Les mer om Montblanc Poe her.

Marcel Proust (1999)

MB Proust_montblanc_com

Kroppen på Proust-penna er åttekantet, og laget i sølv, inngravert med motiver inspirert av de mest kjente verkene hans. Penna har et klassisk utseende, men også med noen mer moderne elementer som gir et lite hint om pennene som skulle komme utover på 2000-tallet i denne serien.

Det er et lite skifte i designet på WE-pennene som begynner rundt århundreskiftet. Pennene som kom på nittitallet er for det meste basert på eldre Montblanc-modeller, eller har i det minste en estetikk som leder tankene tilbake til fyllepennas gullalder på tjue-/trettitallet, mens pennene som har kommet etter 2000 har et mer moderne preg, et mer vågalt design, og en større lekenhet fra Montblancs side. Spesielt hettetoppen på denne penna framstår som mye mer moderne enn noen elementer fra de tidligere pennene i serien.

Proust er en av de mer minneverdige pennene i WE-serien, og koster deretter. Prisnivået på denne er omtrent det samme som på Hemingway-penna.

Les mer om Montblanc Proust her.

Friedrich Schiller (2000)

MB Schiller_montblanc_com

Det man legger først merke til med denne penna er den nydelige hetta, som er laget av rav. Penna i seg selv har et relativt enkelt design, uten mye detaljer, annet enn gullbåndet ved endeskruen, men hetta gjør opp for det. Den dype oransjefargen i ravet tilfører penna noe nesten magisk, og gjør den til en av de mer attraktive pennene i serien, i mine øyne.

Schiller-penna er kanskje den siste av WE-pennene som peker mer bakover enn framover i tid, rent designmessig.

Les mer om Montblanc Schiller her.

Charles Dickens (2001)

MB Dickens_montblanc_com

Dette er nok den penna jeg liker minst selv i hele Writer’s Edition-serien. Pennekroppen er i mørkegrønn resin, som er vel og bra, men hetta ser i mine øyne litt malplassert ut. trash_canDen er ganske stor, og i et helt annet materiale enn resten av penna, og utformingen på den får meg til å tenke på gammeldagse søppelkasser. Det kan jo i og for seg være passende nok når man tenker på at Dickens skrev mye om de laverestilte i samfunnet, men jeg tror likevel ikke det var den assosiasjonen Montblanc ville at man skulle få. Mange synes sikkert at den kanellerte hetta i sølv er fin, men jeg er ikke en av dem. Det handler om smak og behag, og selv Montblanc kan ikke alltid glede alle.

Les mer om Montblanc Dickens her.

Scott Fitzgerald (2002)

MB Fitzgerald_montblanc_com

Hvis Dickens var en skikkelig klumpepenn, så er Fitzgerald den rake motsetningen. En mer grasiøs og elegant penn skal man virkelig lete lenge etter. Her har Montblanc klart å skape en penn med et moderne utseende, men som likevel har en solid dose tjuetalls art deco i seg. Metallringene som går ut fra den hvite perlemoren i midtseksjonen, og zeppeliner-fasongen gjør dette til en utrolig vakker penn som hadde glidd rett inn på skrivebordet til Jay Gatsby.

Les mer om Montblanc Fitzgerald her.

Jules Verne (2003)

MB Verne_montblanc_com

Verne er, i likhet med Dickens, en av pennene jeg kan styre min begeistring for. På Dickens-penna er det lett å sette fingeren på hva som gjør at jeg ikke liker den, men på Verne synes jeg det er litt vanskelig. Objektivt sett er det jo en vakker penn, med den klare blå og bølgete kroppen og topp- og endeskruene i platinum, men jeg synes ikke den er like unik som de fleste andre pennene i WE-serien.

Fasongen og designet for øvrig er ganske standard på denne penna, så her er det de små detaljene som teller. Det er et hint av nautisk tema her. Båndene er gravert slik at de kan oppfattes som tau, splitten har inngravert en gammel dykkehjelm, og kroppen er blå med bølger. Det er åpenbart mye ved denne penna som er inspirert av “En verdensomseiling under havet”, men med tanke på alle de fantastiske historiene Verne skrev i løpet av karrieren, synes jeg Montblanc kastet bort en mulighet til å lage en virkelig spektakulær penn her, og det er litt skuffende. Meg om det.

Les mer om Montblanc Verne her.

Franz Kafka (2004)

MB Kafka_montblanc_com

Kafkas penn henter inspirasjon fra en av hans mest kjente bøker, “Forvandlingen”. Penna har ikke så veldig mange detaljer ved seg, men hovedtrekket med den er at den går fra å være rund ved splitten og hetta, og gradvis over til å være firkantet i den andre enden. Resultatet er et helt unikt design som sammen med det dyprøde, nesten gjennomsiktige materialet, og aksentene i sølv, gir denne penna en enkel og stilren eleganse som går godt overens med tekstene til forfatteren den er inspirert av.

Les mer om Montblanc Kafka her.

Miguel de Cervantes (2005)

MB Cervantes_montblanc_com

Inspirert av “Don Quixote” er denne penna utformet som en slags stilistisk windmølle. Med den brune, marmorerte lakken og gullringene som aksentuerer de sju trinnene nedover penna, har Montblanc nok en gang laget en penn med et unikt utseende. Klipsen går også i trinn, men i motsatt retning av resten av penna, og det gir en fin effekt. Om ikke penna i seg selv får deg til å tenke på vindmøller, er det også inngravert en vindmølle på splitten.

Les mer om Montblanc Cervantes her.

Virginia Woolf (2006)

MB Woolf_montblanc_com

Av de foreløpig 27 pennene som har kommet i WE-serien er det faktisk bare to som er inspirert av kvinnelige forfattere. Den første var Agatha Christie, og dette er den andre. Woolf-penna henter mye inspirasjon fra romanen “Bølgene», og det er lett å se i inngraveringene nedover hele den svarte pennekroppen. Fasongen på penna går også som en bølge, og gir den et feminint preg. Dette er også hjulpet av den elegante klipsen, hvor det er innsatt en rubin.

Jeg håper Montblanc innser at WE-serien godt kan inneholde flere kvinnelige forfattere. Det har riktignok vært en mannsdominert bransje fram til veldig nylig, men kvinner som Mary Shelley, Jane Austen og Harper Lee hadde virkelig fortjent å få egne Montblanc-modeller oppkalt etter seg.

Les mer om Montblanc Woolf her.

William Faulkner (2007)

MB Faulkner_montblanc_com

Faulkner-penna snur opp ned på balansen vi vanligvis ser mellom metall og resin i de fleste fyllepenner. Her er metallet samlet på midten av penna, mens endene er i en svart-brun, glinsende resin. Det er definitivt et art deco-element her, i likhet med Fitzgerald-penna, men Faulkner er hakket mer bastant i sin fremtoning.

Les mer om Montblanc Faulkner her.

George Bernard Shaw (2008)

MB Shaw_montblanc_com

Da jeg først så et bilde av denne penna syntes jeg det var litt for mange metallringer, og den ga meg ikke så veldig mye. Men etter hvert har den vokst på meg, og nå synes jeg den er en av de mest attraktive pennene i hele Writer’s Edition-serien. Den er inspirert av hovedpersonen i Shaws teaterstykke “Pygmalion”, Eliza Doolittle, som går fra å være en fattig blomsterpike til en overklassedame i løpet av stykket. Penna går gradvis over fra grønn marmorert resin til platinum via en rekke ringer som blir tykkere og tykkere. Ut fra bildene jeg har sett minner materialet litt om det vi finner i Pelikan M805 Ocean Swirl, som kom i fjor, og ble veldig populær.

Les mer om Montblanc Shaw her.

Thomas Mann (2009)

MB Mann_montblanc_com

Dette er enda en art deco-inspirert penn, som henter de fleste designelementene fra Manns roman “Buddenbrooks” fra 1901. Penna er laget i svart resin, men kolonner av platinum som går langs kroppen, både på selve penna og på hetta.

Les mer om Montblanc Mann her.

Mark Twain (2010)

MB Twain_amazon_com

Denne penna ble lansert i forbindelse med hundreårsmarkeringen etter Mark Twains død. De bølgende graveringene på den mørkeblå penna skal symbolisere strømmene i Mississippi-elva, og hetta er formet som pipa på en dampdrevet elvebåt. Klipsen er inspirert av en munnharpe, som var et populært instrument i sørstatene på Mark Twains tid. Jeg synes spesielt hetta er veldig fin, og helt unik for denne penna.

Av en eller annen grunn finner jeg ikke denne på Montblancs nettsider, så her blir det ikke noen lenke, dessverre. Jeg ser at det som står under “all details” på lenken om Thomas Mann-penna faktisk gjelder Mark Twain, så det ser ut til at det er en liten bug på nettsidene.

Carlo Collodi (2011)

MB Collodi_montblanc_com

Dette er uten tvil den mest utsmykkede hetta så langt i serien. Den er laget i mørk brun resin, med et ytre lag gull-filigran som viser Pinocchio, en sommerfugl, en gresshoppe, og en hval, alle viktige karakterer i den kjente boka.

De fleste pennene i Writer’s Edition-serien er en god del mer subtile enn denne, men denne viser konkrete karakterer fra forfatteren den er inspirert av, og blir dermed nesten litt for bokstavelig. Personlig liker jeg at man må gå litt i dybden, analysere og researche disse pennene for å finne alle referansene, men akkurat det mangler litt i denne penna. Penna er nydelig, og helt annerledes enn noen andre penner i serien, men noe av mystikken er borte.

Les mer om Montblanc Collodi her.

Jonathan Swift (2012)

MB Swift_montblanc_com

Etter Collodi er det godt å se en penn med litt mer subtile referanser til kildematerialet. Swift-penna henter sin inspirasjon fra romanen “Gullivers reiser” fra 1726. Den har tynne striper av palladium som skal symbolisere tauene som lilleputtene bruker til å binde fast Gulliver. Klipsen skal representere trappen som borgermesteren i Lilleputt bruker når han skal snakke med Gulliver, og toppen av hetta er inspirert av Gullivers trekanthatt.

Dette er en spennende penn, og den trekantede hetta gir den et stilig design.

Les mer om Montblanc Swift her.

Honoré de Balzac (2013)

MB Balzac_montblanc_com

De fleste pennene i Writer’s Edition-serien henter inspirasjon fra bøkene til forfatterne, men denne er i all hovedsak inspirert av selve forfatteren, og mer spesifikt, klesstilen hans. Endeskruen er basert på skoene hans, pennekroppen skal forestille en snippkjole, og klipsen med den turkise blomsten øverst er modellert etter den overdådig dekorerte stokken hans.

Men det er en referanse til verkene hans her også. I 1836 begynte han å samle romanene sine under fellesbetegnelsen “Den menneskelige komedie”, som skildret klasseskillene i datidens Frankrike. Dette er representert gjennom de tre båndene på penna. Øverst har vi det rikt utsmykkede klipsbåndet, som representerer adelen, lenger ned er det et litt mer dempet bånd som representerer borgerskapet, og i motsatt ende av penna finner vi et helt enkelt bånd som står for de som er nederst på rangstigen.

Dette er en klassisk, elegant penn, hvor klipsbåndet (adelen) tar mye av oppmerksomheten. Hadde det ikke vært for endeskruen kunne man nesten ha tatt resten av penna for å være en Pelikan, takket være de karakteristiske pin-stripene som går langs midtseksjonen.

Les mer om Montblanc Balzac her.

Daniel Defoe (2014)

MB Defoe_montblanc_com

Defoe-penna er inspirert av hans mest kjente bok, “Robinson Crusoe”. Penna er laget i brun resin, og materialet ligner litt på treverk. Dette skal representere det at Crusoe må klare seg i årevis med enkle midler på øya han er strandet på. Dette er forsterket gjennom inngraveringene på ringene ved endeskruen og på hetta, som forestiller de grove stingene i klærne han måtte sy seg selv av materialer han fant. Den overordnede formen på penna er inspirert av åren Crusoe bruker når han prøver å komme seg bort fra øya på en flåte han har laget.

Det kanskje mest iøynefallende ved penna er den utrolig fine klipsen, som er formet som en fjær. Den er inspirert av Robinson Crusoes papegøye, men man kan også dra en parallell til fjærpenner her, som var vanlige på Daniel Defoes tid. For å toppe det hele, er penna utstyrt med en endeskrue og et hettebånd som er sirlig dekorert med den type ornamentikk som man ofte kunne finne i bøker på 1700-tallet.

Alt i alt er dette en utrolig lekker penn som er proppfull av detaljer.

Les mer om Montblanc Defoe her.

Leo Tolstoy (2015)

MB Tolstoy_montblanc_com

Denne penna henter inspirasjon fra ulike aspekter ved Leo Tolstoys liv. Toppen av hetta er basert på en av søylene som prydet inngangen til eiendommen hans, og den klare blåfargen i endeskruen henter sin inspirasjon fra fargen på arbeidsværelset hvor han skrev de fleste romanene sine. Det håndhamrede metallet i pennekroppen skal symbolisere Tolstoys ideer om fysisk arbeid, samtidig som Tolstoy-familiens våpenskjold er innngravert i splitten.

Dette er en penn som av mange oppfattes som litt for rotete. Det er mange forskjellige elementer i sving her, men personlig liker jeg den veldig godt, og har den nok på min topp fem liste blant Writer’s Edition-pennene.

Les mer om Montblanc Tolstoy her.

William Shakespeare (2016)

MB Shakespeare_montblanc_com

Shakespeare-penna skal, med inngraveringene som går nedover hele den hvite midtseksjonen, forestille en stilistisk fjærpenn, og den svart-hvite penna henter fargene fra de ulike flaggene som teatrene heiset for å informere om hvorvidt de viste en komedie eller en tragedie. Enden på klipsen er inspirert av øreringen Shakespeare har i et av sine mest kjente portretter. Gullbåndet øverst og den oktagonale hetta er inspirert av arkitekturen på The Globe Theater, hvor mange av Shakespeares stykker ble urfremført. Det samme teateret er også gjengitt på splitten

Båndet som pryder bakenden på penna er dekorert med symboler fra sju av de mest kjente stykkene til Shakespeare: en hodeskalle fra Hamlet, en krone fra Macbeth, en rose og dolk fra Romeo og Julie, og to sjakkbriller fra King Lear, for å nevne noen.

Det er med andre ord mange detaljer å finne på denne penna, men for meg er det akkurat som at noe mangler sammenlignet med de andre pennene i serien. Den virker nesten litt sjelløs, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hvorfor. Men det er kanskje bare meg?

Les mer om Montblanc Shakespeare her.

Antoine de Saint-Exupéry (2017)

MB Saint-exupery_montblanc_com

Antoine de Saint-Exupéry var en fransk flyger og forfatter. Han er kanskje mest kjent for barneboka “Den lille prinsen”, men denne penna er mer inspirert av ham som pilot, og boka “Flyvere i natten” som kom ut i 1931. Penna henter mange designelementer fra flytypen Caudron Simoun, som ble brukt mye som postfly i Frankrike i mellomkrigstiden, og som Saint-Exupéry fløy selv. Fargen på penna skal symbolisere nattehimmelen over Argentina 1. November 1929, da Saint-Exupery gjennomførte den første flygningen for selskapet Aeropostale Argentina. Metallet i penna er inspirert av instrumentene i cockpiten på flyet hans.

Penna har også en detalj fra “Den lille prinsen” inngravert på splitten.

Dette er en stilig penn. Jeg liker at den ser ut som en maskin fra tidlig på 1900-tallet med naglene som skjøter sammen forskjellige metalldeler, men jeg synes den lider litt av det samme som Shakespeare-penna. Den blir litt steril, overdesignet og kald i forhold til de fleste andre pennene i Writer’s Edition-serien.

Les mer om Montblanc Saint-Exupéry her.

Homer (2018)

MB Homer via peneconomics på twitter

Årets penn er ikke lansert enda (jeg tror den kommer i løpet av juli, men skal ikke si det sikkert), men Montblanc har annonsert at den vil være inspirert av den greske forfatteren Homer.

Et lekket bilde av det som skal være den nye Writer’s Edition-penna fra Montblanc begynte å sirkulere på nettet i april i år, men om det bare er en protoype, eller om det er den faktiske penna skal jeg ikke si sikkert. Med et design som åpenbart henter mye inspirasjon fra antikkens Hellas er det i hvert fall grunn til å tro at dette blir en spennende penn, og det skal bli interessant å se flere bilder av den etter hvert som den blir lansert.

 

Hva er din favoritt blant Montblancs Writer’s Edition-serie, og hvilke forfattere synes du de skal la seg inspirere av i framtida?

3 kommentarer om “Søndagssplitten – En gjennomgang av Montblancs Writer’s Edition

Legg til din

  1. Jeg som er så svak for blått har definitivt sansen for Poe, men jeg tror faktisk Defoe går av med seieren for min del. Så flotte detaljer, og nydelig klips! Den skulle jeg gjerne hatt i samlinga min, men prisen blir for heftig for meg så jeg får nøye meg med å beundre bilder. Skulle gjerne sett en basert på Tolkien også, eller kanskje Neil Gaiman? Harry Potter fan som jeg er hadde det selvfølgelig også vært gøy å se Rowling

    Liker

    1. Hadde de kommet med en Tolkien-penn hadde jeg nok kjøpt den, selv om prisen er høy. Jeg er usikker på om de lager penner til nålevende forfattere, men i så fall hadde det absolutt vært fint med en Rowling-penn ja. Det burde vært flere kvinnelige forfattere i serien.

      Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: